dijous, 1 de maig del 2014

Teoria 11

TEMA 11. OBJECTIUS D'APRENENTATGE I LLICÈNCIES EN INTERNET


ÍNDEX:

1. Introducció
2. Què són els objectes d'aprenentatge?
3. On trobar objectes d'aprenentatge?
4. Llicències en Internet.
5. Opinió personal.
6. Bibliografia.



1. Introducció.

Actualment amb el desenvoluoament de les TIC a la societat, ix una nova terminologia anomenada objectes d'aprenentatge, que són una tecnologia educativa asociada a la idea de disenyar, desenvolupar, empaquetar i reutilitzar recursos educatius digitals en processos educatius d'aprenentatge electrònic o e-learning.

Hui en dia nosaltres inconcientment utilitzem objectes d'aprenentatge, en els nostres processos d'ensenyament-aprenentatge. A més la seua utilització és molt frequent i molt útil per a adquirir un bons aprenentatges. Però hem de tindre en compte que per a elaborar o utilitzar qualsevol objecte d'aprenentatge hem de tindre en compte el drets d'autor que el document poseeix, per a saber si nosaltres el podem utilitzar o no. Aquest tema és un tema molt important en la societat digital i del qual hem de saber diverses coses, com per exemple els diferents tipus de llicències que ens podem trobar a la xarxa i com podem utilitzar-les, per a asegurar-nos de que la nostra informació és personal i intrasferible. 

En aquest tema, anem a explicar-vos que són els objectes d'aprenentatge amb més profunditat i on es poden trobar, a banda de ampliar els nostres coneixements sobre les llicències que ens ofereix internet.
http://www.humanodigital.com.ar/mas-de-8800-actividades-educativas-con-tic-para-nivel-inicial-primaria-y-secundaria/

2. Què són els objectes d'aprentatge?

Un objecte d'aprenentatge és qualsevol entitat digital, o no digital, que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l'aprenentatge recolzat per la tecnologia. Com a exemples d'objectes destaquen:

  • Contingut multimèdia.
  • Contingut instructiu.
  • Objectes d'aprenentatge.
  • Programari educatiu i eines de programari.
  • Persones, organitzades o esdeveniments referenciats durant l'aprenentatge recolzat tecnològicament.
Altre concepte d'objecte d'aprenentatge és un recurs educatiu digital construit seguint un estandar de tal forma que pot ser disposat en una plataforma de e-learninf que acepte aquesta estandar. La creació de continguts educatius reutilitzables ha de tindre en compte tant els problemes tècnics associats al format dels recursos digitals com els derivats de la gestió de la propietat intelectual dels materials implicats en la seua elaboració.

D'altra banda els objectes d'aprenentatge estan regits per metadades que són dades i regles sobre dades, en el nostre cas ens proporcionen dades sobre els recursos d'aprenentage i la seva utilització. A modo d'exemple podem dir que les metadades són unes paraules clau, característiques que clasifiquen el material per a poder distinguir-lo d'un altre concepte.

Per a entre millor que són les metadades podem dir que són dades que descriuen altres dades. En general, un gru de metadades es refereix a un grup de dades, anomenat recurs. És l'ús de l'índex per a trobar objectes en vegada de dades. un exemple molt clar seria en una biblioteca que s'usen fitxes que especifiquen autors, títuls, cases editorials i llocs per a la serca de llibres, en aquest cas els metadades ajuden a buscar dades.

Els metadades es classifiquen usant tres criteris:
  • Continguts: es poden separar les metadades que descriuen el mateix recurs de els que descriuen el contingut del recurs.
  • Variabilitat: segons la variabilitat es pot distingir metadades mutables i immutables. Els immutables no canvien, no importa quina part del recurs es visualitze. Els mutables defineixen part a part.
  • Funció: les dades poden ser part d'una de les tres capes de funcions: subsimbólics, simbólics o lógics. Els subsimbólics no tontenen informació sobre el seu significat.Els simbólics descriuen les dades subsimbólics i les dades lógiques descriuen com les dades simbóliques poden ser usades per a deduir conclusions lógiques, afegeixen comprensió.

2. On trobar objectes d'aprenentatge.

Els dos llocs on podem trobar objectes d'aprenentage són:
  • Projecte Agrega: aquesta iniciativa elaborada pel Ministeri d'Educació ofereix gran quantitat de recursos. Disposa d'un cercador avançat amb el que és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d'agregació o format, i en general, per qualsevol característiques descrita a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d'E-learning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en format ZIP.
Ací vos facilite la pàgina web d'aquest projecte, el qual podem usar per a tractar informació i continguts del cicle i curs dels nostres alumnes. http://www.agrega2.es/web/

http://www.econectados.com/2008/06/el-proyecto-agrega-pretende-revolucionar-el-ambito-educativo/

  • Projecte LearningSpace: en aquesta biblioteca podem trobar centenars de recursos educatius, en forma de cursos on line, que poden ser descarrgats en format SCORM o Como Cartrige. Traint que d'aquestes formats s'obtindrà l'objecte d'aprenentatge en format ZIP.
http://proyectotecnosigloxxi.blogspot.com.es/2012/02/epals-learning-space.html

Aquest tipus d'ensenyaent a distància crea molts avantatges com per exemple:
- És possible formar-nos acadèmicament a distància.
- Contribueix amb les nostres economies familiars.
- Estem desenvoluoant la competència digital en els nostres alumnes.
- És una eina de motivació, que augmneta la positivitat del procés d'ensenyament- aprenentatge dels nostres alumnes.


4. Llicències en Internet.

 Creative Commons és una organització no gubernamental sense ànim de lucre, on el seu objectiu és ajudar a reduïr les barreres legals de la creativitat per mitjà de la nova legislació i noves tecnologies. Com aquest fin ha desenvolupat una sèrie de llicències, anomenades també Creative Commons, permet als autors cedir alguns drets sobre la seua obra. Els mateixos autors decideixen ls drets que volen cedir, és de forma gratuita i legal, indicar el tipus d'ús que volen permetre la seua obra.


http://djlogic.es/2013/11/creative-commons-actualiza-sus-licencias/


http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/157/cd/m8_seguridad_informatica/publicar_en_internet.html


Existeixen sis tipus de llicències Creative Commons, cadascuna amb una diferència combinada de quatre drets bàsics. Combonats els drets basics es generen els sis tipus de llicència. 
  • Reconeixemen (BY): es permet qualsevol explotació de l'obra, incluent la comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també esta permet sense cap resticció.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

  • Reconeixement- No comercial (BY-NC): no permet l'ús comercial de l'obra original ni de les posibles obres derivades.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

  • Reconeixement No comercial- Compartir igual (BY-NC-SA): no es per permetre ñ'ús comeercial de la obra original ni de les possibles obres derivades, les quals deuran menatindre el mateix tipus de llicència.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

  • Reconeixement- No comercial- sense obra derivada (BY-NC-ND): no es permet l'ús comercial de l'obra original ni la generalització d'obres derivades.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

  • Reconeixement- Compartit igual (BY-ND): es permet l´'s comercial de les obres i de les possibles obres derivades, les quals deuran de mantindre el mateix tipus de llicència.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

  • Reconeixemen- Sense obra derivada (BY- SA): es permet l'ús comercial de les obres però no la generació d'obres derivades.
http://es.creativecommons.org/blog/licencias/

Una vegada l'autor decideix el tipus de llicència que més l'interesa, la forma d'utilitzar-la es simplement cintando-la junt a la seua obra.

5. Opinió personal.

Diariament estem utilitzant objectes d'aprenentatge en Internet sense ser conscients, per exemple, en el treball, a l'aula, personalment, etc. El problema es que la majoria de la gent que els utilitza no sap que els esta utilitzant i a més no sap que són. Aquesta visió és greu perquè els objectes d'aprenentage són molt important i aporten molt beneficis, sobre tot en l'àmbit educatiu ja que ens ajuden a facilitar el procés d'ensenyament-aprenentatge. En aquest tema el que més han de saber sobre objectes d'aprenentatge són els docents, però quantitat d'ells no saben el que significa aquest termini, el qual utilitzen constantment en les seues classes. 

Els objectes d'aprenentatge són els que ens ajuden a desenvolupar de millor forma la competència digital i motivar el procés d'ensenyament-aprenentatge de l'alumne. Són una eina motivadora que pot ajudar als nostres alumnes a augmentar els seus coneixements,però el que hem de tindre en compte és que els docents siguen capaços de saber i coneixer aquest concepte i les aportacions positives que pot dónar. Per aquest motiu pense que hem de fer que tant els professor com tothom sàpiga l'utilitat dels objectes d'aprenentatge i coneguen on poden trobar-los, per a emprar-los de forma adequada als seus alumnes en les seues classes.

El nostre objectiu com a docents és emprar el màxim d'objectes d'aprenentatges a l'aula, per a que els xiquets desenvolupen la competència digital i sàpiguen quins són els adequats, i els que lis aporten més informació. A més hem de saber com traure-li el seu suc als objectes que volem utilitzar i a més que els nostres alumnes aconsegueixen l'objectiu que nosaltres proposem.

A continuació vos pose un video que mitjançant un examen que li fa la professora al seu alumnes, aprendras de millor forma que és un objecte d'aprenentatge.




D'altra banda, en aquest tema hem parlat sobre les llicències d'Internet. Hui en dia és molt important tindre llicència d'autor en els nostres articles, si nosaltres no volem que siga plagiat els nostres documents.Diariament podem trobar-nos quantitat d'informació i documents penjats per professors en web educatives i aquestos poden ser plagiats per atres professors en les seues classes. Aleshores és important que nosaltres com a docents tinguem sufient coneixement sobre aquestos temes, per això hem d'estudiar i treballar buscant informació per a coneixer el tema.  Una de les coses que hem de tindre en compte i que hem de fer coneixer als nostres xiquets són els beneficis i les lleis que té Internet, i unes d'elles són les llicències en cas de que tu no vulguis que et copien el teu treball. 

Com pense que és important que tothom sàpiga com crear-se una llicència i per a que serveix ací deixe un vídeo de creative commons que t'explica exemples de la vida reialpel qual han necessitat llicències d'Internet. A més t'explica quins són els beneficis si tens llicència. És un video molt complet que crec que pot serveix molt, perquè t'explica moltes opcions que ofereix creative commons, en el cas de que sigues un professor, un DJ, un editor, un escriptor, etc. i per a nosaltres com a futurs docents pot servir de molt.



En conclusió, és molt important portar llicència si eres professor, per a que no et copien res de les teues informacions o treballs, per tant, és molt important que el mestre sempre sàpiga tot sobre les llicències i sobre Creative Commons. Hem de tindre els nostres documents segurs, perquè Internet i la xarxa són llocs on el perill esta segur i pot apareixer en qualsevol moment, espere que aquest tema vos haja servit de molt.

6. Bibliografia
http://es.wikipedia.org/wiki/Metadatos
http://es.wikipedia.org/wiki/Aprendizaje_electr%C3%B3nico#Ventajas_del_aprendizaje_a_distancia
http://es.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons#Licencias
Julio barrosco Osasuna, Nuevos escenarios digitales.Las tecnologias de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Editorial Piràmide 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada