ÍNDEX:
1. Introducció
2. Definició de webquest
3. Tipus de webquest
4. Exemples de webquest
5. Parts d'una webquest
6. Definició de la Caça del Tresor
7. Exemples de Caça del Tresor
8. Comentari personal
9. Bibliografia
1. Introducció
En aquest tema volem explicar cóm s'utilitzen els principals recursos existents actualment en Internet per a aconseguir processos d'ensenyament-aprenentatge significatius. Aquesta
perpectiva estaria emmarcada amb el que es denomina l'ús de la web 2.0 a l'aula, de la qual ja hem parlat en altres capítul d'aquest llibre, i que està caracteritzat per l'existència de recursos que faciliten la seua participació en la comunicació, informació i coneixement que va per la xarxa. En aquest context, tant les webquest com els blogs i les wikis són recursos a tractar, que podem abordar des del seu ús a l'aula un aprenentatge significatiu.
Al llarg del tema parlarem de que és una webquest i la caça del tresor i quins són alguns exemples per a tindre en compte, per a en un futur tindre les suficients eines per a desenvolupar-nos.
2. Definició de webquest
Tenim diferents definicions de què és una webquest:
- La webquest és una forma d'utilitzar didàcticament internet, la qual presenta unes activitats de recerca d'informació de forma guiada. Les activitats es centres en l'ús de la informació, anàlisis i síntesi més que en la recerca, d'aquesta manera els alumnes treballaran de forma autonònoma contruint el coneixement per ells mateixos i el docent tindrà l'obectiu d'orientar o guiar en tot el procés.
- Una Webquest és una ferramenta que forma part d'un procés d'ensenyament guiat, amb recursos principalments procedents d'Internet, que promou l'utilització de les habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclós una avaluació autèntinca. L'antecents d'aquestes activitats el contrueix l'ús de la resta en el desenvoluoament d'ambient d'aprenentatge basat en tecnologies de la Informació i comunicació.
- Una Webquest és una activitat orienrada a la investigació on tota o casi tota la informació què és utilitzada procedeix dels recursos de la Web (Dodge, 1995)
- Una Webquest es contrueix al voltant d'una tarea atractiva que provoca processos de pensament superior. Es tracta de fer alguna cosa amb la informació. El pensament pot ser creatiu o crític i implicar la resluació de problemes, enunciats de juicis, anàlisis o síntesi. La feina ha de consistir en aluna cosa més que en contestar a simples preguntes o reproduir el que hi ha a la pantalla. Idealment, ha de correspondre amb el que en la vida normal fan els adult fora de l'escola. (Starr, 2000)
Hem d'afirmar que les Webquest presenten la limitació de basarse en "seleccions" de matèrals valiosos revisats prèviament per el professor, com altres informacions en la web, de les quals les habilitats per a trobar i validar informació són especialment significatives en entorns d'informació en un fluix permanent, com la web.
3. Tipus de webquest
- Webquest a curt termini: és l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries i a més, es dissenya per a ser acabat a tres periodes de clase.
- Webquest a llarg termini: es dissenyada per a realitzar-lo en una setmana o en un es de classe i implica major nombre de tasques, solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.
- Miniquest: es una versio de les Webquest que es redueixen a solament tres pasos: introducció, tasques i resultat (producte). És una bona forma d'iniciar a l'alumne en l'utilització de les TIC. La seua duració és de 50 minuts o més.
- Blogquest: es tracta d'una Webquest que integra l'ús del blog. Pot ser tant per parts del professor per a crear i publicar una webquest de manera senzilla i ràpida com per altra part del alumnat com ferramenta d'informació i comunicació.
- Tubequest: aquesta Webquest està basada en el visionatment de vídeos de YouTube.
- Earthquest: es tractad'una webquest geointeractiva basada en viatges utilitzants google Earth.
- Geoquest Mapquest: es tracta d'una webquest contextualitzada en un escenari geogràfic i el qual s'utilitzen mapes digitals.
L'ús de les Webquest és organitzar i explicar de forma normal una tasca, a més d'educacional per a contruir un nou coneixement.
4. Parts d'una webquest.
La webquest està formada per diferents parts que són les següents:
- Introducció: presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup. És la part que dóna l'informació de manera més clara, i proposa informació necessària per a iniciar l'activitat.
- Tasca: s'identifica amb l'objectiu final de la webquest, que és allò que ha d'elaborar-se al acabar la webquest, les seues característiques són que és central, interesant i concreta. La tasca ha de ser algo més que contestar a preguntes sobre fets o conceptes o copiar el que aparega a la pantalla de l'ordinador, es tracta de fer alguna cosa amb la informació, analitzar-la, sintetzar-la i transofmrar-la en coneixements.
- Procés: on s'indica les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos. En algunes Webquest l'apartat de recursos apareix com par independents.Nosaltres preferim incluir-lo en l'apartat procés com tall de que els recursos estan perfectament contextualitzats i integrats amb el procés de treball de l'alumne.Aquesta és la part fonamental per als alumnes.
- Avaluació on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.
- Conclusions: on apareixen unes reflecions finals, que diran de què serà capaç l'alumne de fer.
- Orientacions per al professor: on apareixen suggeriments per a utilitzar la webquest en classe, per exemple com podem dividir al alumnes si en grups, parelles, etc o per exemple per el nivel de coneixements del alumnes, etc.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgyeWQOv6VJ4MrFYjJACXHuW5l76N7Z-CGRF8_H0UfzzUevudWhTohI_zOPMeTIcx8JB9xYk3zz6ZbaB0qn3xiFPfnZFNlnzxWyPGVKkStSzFGk8eywOaWSkHxthxVbMj04KDc3XYR4FHo/s1600/images+(1).jpg)
5. Exemples d'una webquest.
A continuació vos deixe unes adresses per a que podeu consultar moltes webquest de tot tipus per a qualsevol edat i nivell educatiu i de temes molt diversos. Tambñe podeu utilitzar-les per a la vostra pràctica educativa en un futur i tindre recursos adequats per a emprar a la nostra aula com són les webquest.
- Eduteca.
- http://www.isabelperez.com/webquest/ejemplos.htm
- http://www.aula21.net/tallerwq/fundamentos/ejemplos.htm
- http://www.aula21.net/tercera/listado.htm
- http://servicios.educarm.es/admin/webForm.php?aplicacion=WEBQUEST&mode=visualizaAplicacionWeb&web=23&ar=1088&zona=PROFESORES&menuSeleccionado
- http://web.educastur.princast.es/cursos/cursowqp/index.asp?page=1&iPageSize=20&order=nivel&sort=Asc
- www.webquest.xtec.cat/enlla/
6. Definició de Caça del Tresor.
A continuació esta els significats sobre el termini webquest de diferents autors:
- Una caça del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla amb els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de les que es poden extraure o inferirse les respostes. Algunes inclueixen una "gran pregunta" al final, que vol que els alumnes integran els conxeiements adquirits en el procés.
- Una caça del tresor és una de les estructures de l'activitat didàctica més popular entre els docents que utilitzen internet en les seues classes especalemtn en els pais anglosajons.
- La caça del tresor és una fulla de trabll o una pàgina web amb unes preguntes i un llistat de direccions d'Internet en les que els alumnes han de buscar respostes. Al final es deu incloure la "gran pregunta", de la qual la seua resposta no apareix directament en les pàgines web visitades les cual exigeix integrar i valorar l'aprengut durant la búsqueda. La cça del tresor són estatègies útils per a adquirir informació sobre un tema determinat i particular habilitades i procedimentades relacionats amb les TIC i amb accés a la informació mitjançant Internet.
La caça del treso té diferents característiques:
- La caça del tresor són una sèrie de preguntes i una llista d'adreses o pàgines web de les quals poden extraure's o inferir-se les respostes.
- Existeixen una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneixements
- Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar-se en la saló de classes sota el principi que "primer és la metodologia i després la tecnologia"
- Presenta l'avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense internet per a això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres.
7. Exemples de Caça del Tresor.
Ací vos deixe molt enllaços de caça del tresor de diferents temes del currículum per a xiquets de primaria. Aquestes les podeu aprofitar per a ensenyar-les en la vostra classe ¡, en cas de que siga del mateix nivell que la votra aula i de la mateixa edat.
- http://perso.wanadoo.es/alhero/mipag/cazas/a_dientes/noabrir.html
- http://perso.wanadoo.es/alhero/mipag/cazas/lince/linces.html
- http://perso.wanadoo.es/alhero/mipag/cazas/verano/vacaciones.html
- http://perso.wanadoo.es/alhero/mipag/cazas/mamiferos/aves.html
- http://perso.wanadoo.es/alhero/mipag/cazas/vacaciones/documento/vacaciones_de_verano.html
- http://www.aula21.net/cazas/ejemplos.htm
- http://www.juntadeandalucia.es/averroes/sanwalabonso/cazasdeltesoro.htm
8. Opinió personal.
En aquest tema hem aprés altres eines que ens ofereix la web 2.0 que ens permeten interactuar amb els nostres alumnes i fer més sezill i motivador el procés d'ensenyament-aprenentatge. La webquest i la caça del tresor són eins molt pareguden i amb quasi la mateixa finalitat i objectiu. Saber que són i com s'utilizen ha sigut molt interessant d'aprendre per la meua part perquè mai habia escoltat parlar d'aquestes ferramentes que té la web 2.0.
En elles podem trobar moltes funcions i implicacions educatives que aconsegueixen que els alumnes tinguen un aprenentatge significatiu. Aquestes eines aconsegueixen l'interés i la valoració i actitut positiva dels alumnes cap a les TIC emprades a classe. Les Webquest són sense cap dupte un dels desenvolupaments que millor ilustren les noves estratpegies d'aprenentatge basades en l'ús dels serveis i recursos d'internet.
La webquest i la caça del tresor poden ser aplicacions que ajuden a aprendre al xiquet de forma interactica i dinàmica i a més que el xiquet alhora que aprén juga i desenvolupa la competència digital de forma positiva i molt adequada.
D'altra banda, el paper del mestre és molt important, perquè ha de ser capaç d'aprendre a fer una webquest o caça del tresor de forma correcta i això no sempre és fàcil. Com a futur docents hem d'investigar i veure que és una ferramenta molt senzilla d'elaborar però que dóna moltes característiques positives en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per tant, hem d'actualitzar-nos i elaborar i aprendre a fer aquestes eines perquè són molt interessants i sobre tot fer coneixer-les.
A continuació vos deixe diversos vídeos videos on expliquen les webques i la caça del tresor de forma més detallada.
9. bibliografia
http://es.wikipedia.org/wiki/WebQuest
http://www.isabelperez.com/webquest/taller/qwebquest.htm
http://www.aula21.net/tercera/estructura.htm
http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec16/adell.htm
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/centros-tic/41010198/helvia/aula/archivos/repositorio/0/136/html/glinex/h/i5.html
Julio barrosco Osasuna, Nuevos escenarios digitales.Las tecnologias de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Editorial Piràmide 2013
Julio barrosco Osasuna, Nuevos escenarios digitales.Las tecnologias de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Editorial Piràmide 2013
http://escuelacooperativa.wikispaces.com/Caza+del+Tesoro+y+Webquest
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada