diumenge, 13 d’abril del 2014

Teoria 9

TEMA 9: LA VIDEOCONFERÈNCIA 

ÍNDEX:

1. Introducció
2. Què és una videoconferència?
3. Tipus de videoconferència
4. Aplicacions educatives
5. Eines de videoconferència
6. opinió personal


1. Introducció.


La videoconferència és una de les ferramentes de comunicació sincrónica que en els últims temps ha augmentat la seua utilització en els contextos educatius degut a una sèrie de moius que van des de la disminució dels costos dels equips i de la seua realització fins la facilitat amb la qual en l'actualitat es desenvolupen. Com TIC, presenten una sèrie de característiques entre les quals es troben: ser un mitjà de comunicació audiovisual i multimèdia, de comunicació sincrónica, permet una comunicació bidireccional entre els participants, facilita la comunicació independensment de l'espai amb el que ens trobem i es poden incorporar diferents ripus de recursos.  

En aquest tema anem a parlar de la videoconferència fent enfàsis en diversos aspectes com els tipus de conferències que existeixen, les aplicacions educatives que podem fer en un futur quan nosaltres siguem mestres i coneixerem les eines de la videoconferència.



2. Què és una videoconferència?

És el conjunt de programari i maquinaria que permet la connexió simultànea en temps real per mitjà d'imatge i so que fan relacionar-se i intercanviar informació de forma interactiva a persones que es trobem geogàficament distants com si estiugessin en un mateix lloc de reunió.



http://blog.webnode.es/2011/11/11/google-pages-una-nueva-forma-de-fortalecer-la-relacion-con-tus-usuarios/videoconferencia-msn/
Com assenyalem en altre treball (Cabero y Prendes,2009,24), quan parlem de videoconferència ens estem referint a una TIC que presenta les següents característiques:

  • És un mitjà de comunicació audivisual i multimèdia, estem parlant d'eines que ens permeten fer intercanvi d'informació tant visual com multimèdia.
  •  És un mitjà síncron que afavoreix la interacció en temps real.
  • Permet una comunicació bidireccional: el receptor i emissor participen alhora.
  • Facilita la comunicació independent de l'espai.
  • Permet incorporar diferents tipus de recursos, podem intercanviar qualsevol tipus de material.
  • Permet el seu enregistrament per visionar-ho en un altre moment.
Altres definicions que podem trobar sobre què és una videoconferència són les següents:
  1. La videconferència és un sisitema interactiu que permet a diversos usuaris mantindre una conversa virtual per mitjà de la tranmisió en temps reial de vídeo, so i text mitjançant Internet. Aquestos sistemes estan especialment disenyats per elaborar sesions de capacitació, reunions de treball, demostracions de productes, entrenament de suport, atenció a clients, marketing de productes, etc.
  2. Segons A.L. Márquez (2001) la videoconferència interactiva és un mirjà que permet intercanviar audio i vídeo entre dos o més llocs de manera simultànea. Aquest intercanvi es realitza per mitjà d'un equip especialitzat que es troba ubicat en els llocs que estableix conexió.
  3. La videoconferència és una conexió multimèdia entre dos o més persones que poden veure's, escoltar-se i intercanviar recursos encara que esten separats per millonades de kilómetres.
La videoconferència té avantatge i inconvenients. Alguns avantatges que podem trobar a la videoconferència són:
  • Facilita la comunicació entre persones situades geograficament distants i el compartiment de documents entre ells.
  • Poden incorporar-se a la classe recursos externs.
  • Millora el nivel de productivitat d'una organització facilitant la comunicació corporativa.
  • Facilita la circulació d'informació entre les institucions i les persones.
  • Major rendiment de les reunions que ja han d'estar perfectament organitzades.
  • Estalvi de temps.
  • Tenim programes que són gratuïts.
  • Permet l'estabilitat del estudiant en el mitjà natural.
  • Facilita el contacte dels estudiant amb altres diferents del seu espai natural.
  • Permet organitzar més rapidament les reunions.
Alguns inconvenients de la videoconferència són:
  • Cost dels quips i linies utilitzades, però depende dels programes perquè hi han gratuïts.
  • Falta d'experiència del profesora en la seua utilització.
  • Necessitat que el professor i l'alumne, tinguen un mínim de competència per a l'utilització dels equips.
  • Preparació psicológica i didàcticament del professor per a saber interaccionar tant amb els seus alumnes presencials fisics com presencials remotors.
  • Qualitat tècnica de la imatge i so.
  • El docent necessita una bona preparació didàctica per a aconseguir la participació i la interacció del seu estudiant.

3. Tipus de videoconferència.

Les classificacions que podem trobar de les videoconferències són de diversos tipus. Però Alonseo y Gallego (2007, 171-173) ens parlen de que es poden diferenciar segons el número de punts de connexió i segons el seu format tècnic.

 En funció de suport tecnològics:
  • Tipus 1. Sistemes de videoconferència basat en web. Utiltzem la xarxa com a plataforma i no és necessària la instal·lació de cap programa o plugin per al navegador.
  • Tipus 2. Sistemes de videoconferències basats en la web que necessiten un plugin per a funcionar.
  • Tipus 3. Sistemes de videoconferència basatns en escriptori.  En aquestos tipus de sistemes no solen utilitzar-se protocols ni códics de tipus estàndar i la calitat oferida sol ser molt baixa. Normalment solen ser ISL, Adobe COnnect, Skype, Polycom PVX, Google Talk.
En funció de connexions que es realitzen:
  • Videoconferència punt a punt. Existeixen dos equips connectats. Són videoconferències en las que tan sols hi ha que internvindre en dos llocs. No és necessari contar amb cap tipus d'equip adicional per a realitzar videoconferències d'aquest tipus.
http://si.ua.es/es/videoconferencia/tipos-de-videoconferencias.html

  • Videoconferència multipunt. Més de dos equips connectats. Són videoconferències en les que intervenen més de dos llocs. En aquest cas és impresindible contar amb un equip que tinga una unitat central (MCU) la qual es criden tots. Aquest equip s'encarrega de distribuir la imatge i el so de tots a tots.
http://si.ua.es/es/videoconferencia/tipos-de-videoconferencias.html

3. Aplicacions educatives

Les videoconferències són una ferramenta molt útils per a emprar a les nostres classes, però com ja sabem el nostre objectiu com futurs docents és saber l'utilitat que té aquesta funció i emprar-la en l'activitat adequada. A continuació vos mostre alguns exemple de en quins casos podem emprar les videoconferències.

En educació a distància com per exemple:
  • Cursos, lliçons i tutories.
  • Alumnes assiteixen a classes no ofertes en el seu centre.
  • Tutories remota per atenció personal.
  • Prefessors comparteixen docència com altres professor remots de la mateixa temàtica.
  • Cursos oferts fora de l'horari per a estudiants que no poden assistir en l'horari normal.
En consulta a experts, per exemple:
  • Panell de discussió.
  • Un expert respon a les qüestions.
  • Esdeveniments remots.
  • Contacte amb investigadors del camp.
  • Compartir experències i interaccionar amb protagonistes d'esdeveniments.
En projectes multicentre com són:
  • Professor i alumnes col3laboren i intercanvien informació amb altres centres.
  • Debats i conferències d'investigació compartits per diverses escoles.
  • Aprenentatge col·laboratiu distribuït.
  • Col·laboració i comunicació en projectes col·laboratius.

En activitats professionals com són:
  • Observació de pràctiques i discussió posterior.
  • Cursos per a professor en servei.
  • Tutorització de pràctiques remotes.
  • Intercanvis i discussió de mètodes.
En activitats comunitàries com:
  • Sessions Parlamentàries.
  • Suport a interessos especials.
  • Educació d'adults.
  • Trobades virtuals amb personalitats.
Altres de les opcions on podem emprar la videoconferència en l'àmbit educatiu és per exemple en cursos per aprendre un idioma, en reunions amb les faílies i participació en activitats i renuions amb altres centres per a ampliar els nostres coneixements de forma ràpida i motivadora.

5. Eines de videoconferència.

Les eines de videoconferència més importants i amb les que més treballem a l'àmbit educatiu són les següents:
  • Skype. És un programa que has d'instal·lar en l'ordinador i et permet realitzar trucades d'un ordinador a un altre a través d'Internet sense cap cos, encara que compta amb la possibilitat de realitzar trucades amb tarifes pròpies.
    http://spinformatica42.blogspot.com.es/2013/04/programas-de-videoconferencia.html
  • Ichat. És un programa de MAC per realitzar videoconferències encara que com funciona a través de AIM també permet utilitzar-ho amb PC. És un programa gratuït.
http://useful4mac.wordpress.com/2009/12/23/que-es-ichat-y-como-crear-una-cuenta-para-usarlo/

  • Adobe Connect. És de la suite de Adobe de pagament, permet segons les versions la possibilitat d'establir rols als usuaris, compartir arxius, pissarra, gravar sessions.
http://info.sound-connect.com/blog/bid/290715/How-to-Use-Breakout-Rooms-in-Adobe-Connect


6. Opinió personal.

La videoconferència és la ferramenta més útil per a la formació a distància, perquè permet que els alumnes segueixen les classes, a la vegada qe segueixen es presentacion i realitzen preguntes. Però aquest tipus de classes magistrals solen fer-les només a les universitats. 

Respecte a la idea de que les videoconferències soles es treballen al estudis universitaris, estic en desacord, degut a que podem aprofitar aquesta eina a tots el nivell educatius, perquè pense que tots poden traure el màxim benefici si el docent sap i coneix aquesta ferramenta.

La videoconferència és una altra eina de la web 2.0 que motiva als xiquets en el procés d'ensenyament-aprenentatge, perquè són eines noves  en les nostres classes i axiò fa que el estudi siga més dinàmic i participatiu. Amb aquesta ferramenta podem treballar la cooperació en clase i a més la participació un dels aspectes més importants en les classes de Educació Primaria i Infantil.

Emprar la videoconferència a l'aula per a que els alumnes puguen aprendre a distància és una opció i una possibilitat molt correcta, però hem de pensar que també la podem aprofitar per a altres activitats que siguen més divertides i motivadores.

Hi ha un projecte d'innovació educativa que consisteix en conectar mitjançant la videoconferècia en una aula de l'univeristat en els graus d'Educació Infantil i Primaria amb una classe d'Infantil o Primaria al col·legi  Montpellier de Madrid. Durant la connexió, els xiquets expliquen als alumnes de la Universitat un tema de Matemàtiques i fan  preguntes. Amb el que consegueixen intercanviant els rols de professor i alumne en cada sessió. 

Aquest projecte és molt interessant perquè alhora que empren la videoconferència treballem continguts del curriulum com són les matemàtiques. Nosaltres com a docents podem agafar aquesta idea i ampliar-la o modificar-la i fer-la d'una altra manera. Aplicant aquest tipus d'activitats motivem als alumnes i ells aprenen d'una manera més divertida i innovadora, a més treballen la competència digital de manera adequada i millorem els seus conceptes tecnologògics.

Com a docents hem de fer actuar a l'imaginació i jugar amb ella empran les videoconferències. Podem elaborar quantitats d'activitats que tracten d'emprar una videoconferència treballant alhora diferents competències bàsiques i aprenent de manera autònoma i col·lectiva. 

Personalment, pense que la videoconfierència és una eina molt bona i enriqueredora, molt fàcil d'utilitzar. Els alumnes no van a tindre cap problema alhora d'emprar-la a l'aula, perquè no té cap difilcutat. De segur que una vegada que la utilitzen a classe, l'empraran en altres aspectes i activitats personals. 

A continuació, vos deixe un vídeo que tracta de d'una videoconferència que fan xiquets d'infantil amb el Rei d'Orient Melchor, en el qual tots participen i parlem amb ell molt contentos i feliços. Aquest video et pot fer reflexionar sobre l'utilitat de les videoconferències en edats tan tempranes i a l'Educació Infantil. Tindren un primer contacte amb les TIC i veure com es dirverteixen parlant amb aquest Rei d'Orient. És molt interessant i molt divertit.





Ací vos deixe altre video que parla sobre una història d'una familia que no te temps perque sempre estan treballant i utilitzen les videoconferencies per a comunicar-se amb les demes persones a distància. Parlem de diferents avantatges de les videconferències.




7. Bibliografia.
 http://www.e-abclearning.com/queesvideoconferencia
http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/Articulos/La%20videoconferencia.pdf
http://es.wikipedia.org/wiki/Videoconferencia
http://si.ua.es/es/videoconferencia/tipos-de-videoconferencias.html
Julio barrosco Osasuna, Nuevos escenarios digitales.Las tecnologias de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Editorial Piràmide 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada