dijous, 27 de març del 2014

Teoria 7

TEMA 7: EINES DE LA WEB 2.0: BLOGS I WIKIS

ÍNDEX:
1. Introducció
2. Característiques d'un blog
3. Tipus de blog
4. Característiques d'una wiki
5. Ús didàctica de blogs i wikis
6. Conclusions i opinió personal
7. Bibliografia


1. Introducció

En aquest tema volem abordar com utilitzar els principals recursos existent actualment en Internet per a aconseguir procesos d'ensenyament-aprenentatge significatius. Aquesta perspectiva estaria enmarcada en el que es denomina i ja hem estudiar, és a dir la web 2.0 a l'aula, aquesta web es caracteritza per els recursos que facilita la seua participació en la comunicació, informació i coneixement que circula per la xarxa. En aquest context, tant les wikis com els blogs son recursos a tractar que podem utilitzar des de el seu ús en l'aula com un aprenentatge significatiu.

Com ja hem dit farem énfasis en els blogs i wikis i el seu concepte, origen i estructura. També indicarem recursos existents en Internet relacionats amb el temari per al professor i per a l'alumnat i també parlarem de questions didàctiques d'interés per a l'alumnat.




2. Característiques d'un blog.

Els blogs són diaris personals publicats en Internet, són un format de publicació en línea que podem definir com espai personal d'escriptura, amb recursos informatius i interactius, en format web textual o multimèdia en els que la persona o grup de persones introdueixen per

ordre cronológic notície, opinions, sugerències, articles, reflexions o qualsevol altres tipus de contingut que considerem d'interés, enllaçats frequenment amb altres recursos web, i amb la possibilitat de mantenir un diàleg escrit entre l'autor i els lectors.


Els blogs són considerats els primer gèneres natius de la web.  Han sigut uns del fenómens conmunicatius amb més expansió en Internet tant per la varietat d0ús com per les seues principals característiques com són la facilitat d'accedir a ells, la comunicació personal que ofereix, els contiguts poden ser de qualsevol tipologia i es gratuit. A més altres característiques  característiques  són:
  • Espai web on el seu autor/es escriues cronològicament els pots.
  • Els lectors poden deixar els seus comentaris.
  • Fàcils de crear( plantilles, inserció de fotos, vídeos, so, enllços). S'editen on-line.
  • Els articles (cadascun amb URL) es poden organitzat per categories i etiquetes. (Tags)
  • Servidors gratuïts: Blogger i Wordpress
  • Alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en un altres bloc(trackback, pinball)
  • Ofereix sindicació/subcripció de contiguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
  • Solen incloure cercadors intern, llistats d'altres blocs i altres funcionalutats (Gadgets i Widgest)
A més tenim la possibilitat de tenir un blog educatiu. Un blog educatiu és aquell blog que té com a objectiu principal recolzar els processos d'ensenyament-aprenentatge en un context educatiu determinat, el seu principal objectiu és educatiu. Trobem diferents programes on-line que permeten crear blogs educatius, gratuïts i que només demanen registrar-se: www.blogspot.com i www.wordpress.com com els més destacables.

 Els blogs poden ser recurs fonamental d'habilitats per a buscar,obtindre, procesar i comunicar informació i per a transformar-la en coneixement. Els blogs poden ser un recurs fonamental per a l'expresió i la comunicació en l'aula i per tant, per a la adquisió d'aquesta competència bàsica, que ja permet reforçar totes les habilitats que la defineixen

Podem aprofitar el blog per a moltes funcions, per exemple podem crear un edublog com si es tractara de la nostra pròpia web sols que amb algns avantatges respecte a la tradicional web escolar, ja que tenim a la nostra disposició ferramentes sencilles d'utilitzar per a la creació de publicacions. També podem utilitzar els blogs com ferramentes per a la investigació i el treball per projectes, com a diari de camp, amb les seues reflexions i les seues observacions, etc. 



3. Tipus de blogs.

Una de les principals característiques que ens presenten els blogs és que es divideixen per diferents tipus de blogs on podem trobar molta informació de diferents temàtiques. Aixó és molt curiós i interessant, perquè d'alguna forma nosaltres podem tindre classificada la informació i trobar-la més facilment. Els diferents blocs són els següents:
  • Bloc de centre: és un des primer tipus de blocs que existeixen i que parlen de totes les activitats que fan.
  • Bloc d'aula: que els alumnes poden accedir a la informació i activitats.
  • Bloc de professors: són els blogs que els professor fan per a tindre ells els materials de les seues unitats didàctiques, examens, etc. a més de compartir-ho amb altres professors
  • Blocs de blocs: recopilacó de diversos blocs de diverses temàtiques.
  • Blocs de pobles: temàtica de pobles.
  • Bloc de recursos: on ens ofereixen diferents recursos i materials de qualsevol tema.
  • Bloc d'alumnes: on els alumnes fan activitats, tenen els seus diaris d'estudi, etc.

4.Característiques d'una wiki.

El wiki o la wiki és un tipus de web que es desenvolupa de manera colaborativa per un gruo d'usuaris i que pot ser fàcilment editat per qualsevol d'ells. Etimologicament la paraula "wiki" significa ràpid, fent referència a la seua capacitat d'actualització i al creixement dels
continguts en ella publicats. Recentement altres términi que ha aparegut es biki que designa el blog que por ser editat com si fora una wiki, és a dir, un blog obert que pot ser modificat per algú que no és l'autor inicial, però que en aquest cas requereix el permis del seu administrador.

En definitiva la wiki és una ferramenta que ens permet el treball colaboratiu i el seu èxit depenent de les aportacions dels usuaris, ja que no són ells els que fan, mantenen i milloren les wikis, a més de solucionar els efectes vandàlics d'esborrar continguts, crear contigutsa inadequats, falsos, etc.
  • Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menu lateral.
  • Diverses persones/autors elaboren continguts de manera asincrona, es a dir el usuaris publiquen en un ordre i no al mateix temps.
  • Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.
  • Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació dels continguts. (RSS)
Les wikis tenen un gran potencial en l'àmbit educatiu, ja que ens permeten accedir a una gran quantitat d'informacií a més podem aportar nova informació i en la creació de textos. A més es guarden totes les versions anteriors, que poden ser consultades i reposades en cas dincorrecció o vandalisme. No obstant amb la informació que apareix en les wikis davant de les posibles inexactituts que els usuaris han pogut cometre.

Les eduwikis poden servir per a utilitzarles en diferents nivells: entre alumnes, professors-alumnes, i entre professors. Aquesta manera de treballar potència al màxim el seu treball colaboratiu, ja que es realitza un projecte amb moltes entrades d'informació es necessiten moltes aportacions dels participants.

Les wikis són ferramentes molt interessants per a posar en pràctica a l'aula, per tant hem d'aprofitar-les.Algunes wikis que podem utilitzar en clase o tindre de surpot són:
- Aula 21 wiki
- Blocs xtec.c




5. Ús didàctic de blogs i wikis.

Els blogs i les wikis ens permeten elaborar molts projectes edutius a l'aula, com per exemple son:
  • Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar ací alguns treballs que els encarreguin els pofressors.
  • Fer brainstorning sobre un tema.
  • Coordinador del peròdic escolar o de qualsevol activitat.
  • On el professorat emmagatzema i ordena material  informacions d'interés per al seu treball.
  • Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes)
  • Blocs personals del professor, orientats als seus companys.
http://recursostic.educacion.es/observatorio/apls/wikiseneducacion/web/index.php/Integraci%C3%B3n_de_wikis_y_blogs

6. Conclusion i opinió personal.

Com a conclusions podem dir que la tecnologia i més concretament la web 2.0 ens ofereix quantitats de recursos que ens permeten millorar el prcés d'ensenyament-aprenentatge, motivants als alumnes. Hui hem vist dos tipus de ferramentes que aquesta web ens ofereix i que com a docents competitius i actualitzats hem d'aprofitar. Els blogs i les wikis són bons recursos on els alumnes poden desenvolupar la competència digital és a dir aqueslla que consisteix en disposar d'habilitats per a buscar, obtindre i procesar i comunicar informació, i per a transformar-la en coneixement. Incorpora diferents habilitats que van desde l'accés a la informació fins la seua transmisió  en distints suports una vegada tractada incluent l'utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació amb element esencial per a informar, aprendre i comunicar-se.

Actualment la majoria dels docents no utilitzen aquestos recursos a l'aula, molt pocs professors fan que els seus alumnes investiguen, coneguen i elaboren un blog o una wiki. En la meua opinió pense que mínim els alumnes han d'elaborar un blog o una wiki en conjunt per curs cursat. És a dir, nosaltres podem aprofitar l'ús d'aquestes ferramentes per a fer activitats motivadores i que alhora ensenyen al xiquet a utilitzar de manera correcta aquesta ferramenta. Podem utilitzar un blog per a la comunicació amb els pares i els alumnes sobre excursions, tallers, conferències, cursos, etc. A més podem utilitzar les wikis per a l'ampliació del tema, és a dir enre tots podem ampliar un tema de qualsevol area per a millorar la nota final de l'assignatura.

Hem de fer veure als xiquets que els blogs i les wikis no sols tenen un ús educatiu, sinó que tenen també un ús personal i que ells les poden aprofitar per a utilitzar-les en qualsevol tema i aspecte. 

Sempre que nosaltres anem a explicar l'ús educatiu d'aquestes ferramentes, hem de tindre clar l'objectiu final que nosaltres volem aconseguir i aprofitar aquesta ferramenta al màxim per a traure el màxim partit tant dels xiquets com del programa o ferramenta que estem utilitzats. En aquest cas hem de tindre clar quines són les diferències entre els blogs i les wikis per a poder emprar-les a l'aula. Les diferències són les següents:


http://recursostic.educacion.es/observatorio/apls/wikiseneducacion/web/index.php/Integraci%C3%B3n_de_wikis_y_blogs


Una clase amb noves tecnologies i noves ferramentes sempre será molt més motivadora que una classe tradicional on s'utilitze el llapis i el paper per a tots els aspectes a tractar. Hem d'actualitzar als xiquets i a les noves generacions per a aconseguir que les TIC s'integren en la societat de manera correcta i el més adequat posible. 

En la meua opinició haurien de fer més cursos de formació de les TIC per als mestres que no tenen el suficient contacte amb les noves tecnologies, i donar aquestes ferramentes per a que ells les utilitzen en les seues classes. 

En definitiva no podem dir que no tenim ferramentes tecnologiques per a emprar a l'aula. Per tant hem d'aprofirtar-les i extraure el millor que ens ofereixen per a actualitzar els coneixement dels nostres xiquets. 


http://recursostic.educacion.es/observatorio/apls/wikiseneducacion/web/index.php/Integraci%C3%B3n_de_wikis_y_blogs


A continuació vos deixe una conferència sobre les wikis i els blogs a l'aula.



A més vos deixe altres videos per a que tingueu més informació sobre aquest tema.



Ací vos deixe una pàgina de blocs educatius per a que utilitzeu a l'aula.

blocs educatius

Espere que vos haja agradat aquestes conclusions i que apliqueu el que he explicat per a fer una societat competent en les noves tecnologies.


7. Bibliografia.

Imatges agafades de www.google.com

http://recursostic.educacion.es/observatorio/apls/wikiseneducacion/web/index.php/Integraci%C3%B3n_de_wikis_y_blogs

http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/blog-educatiu-que-es/

http://www.pinterest.com/EducacioilesTIC/blocs-educatius/

http://www.educacioilestic.cat/2013/07/50-blogs-educatius-que-hauries-de.html

Julio barrosco Osasuna, Nuevos escenarios digitales.Las tecnologias de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Editorial Piràmide 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada