dimecres, 19 de febrer del 2014

Teoria 3

TEMA 3: DOCÈNCIA VIRTUAL: E-LEARNING I B-LEARNING


Índex:
1. Què és el E-learning?
2. Característiques E-learning.
3. Avantatges E-learning.
4. Inconvenients E-learning.
5. Què és el B-learning?
6. Aspectes importants d'un sistema B-learning.
7. Opinió personal.


L'educació virtual o la docència virtual és una opció i forma d'aprenentatge que s'adapta al temps i a les necessitats dels alumnes. L'educació virtual facilita l'acces de la informació i dels continguts del tema que desitja tractar i per aquesta mesura les TIC que proporcionene ferramentes d'aprenentatge més estimulants i motivadores que les tradicionals. Hui tractarem el tema del E-learning a les aules i quins avantatges i desavantatges té la docència virtual.


1. Què és el E-learning? 

Tenim diferents concepcions sobre què és E-learning. A continuació mostrarem varies definicions, totes correctes.
  • És un tipus de procés d'ensenyament-aprenentatge que és porta a través de l'ús de les tecnologies de la informació i comunicació. (Llorente Cejudo y Román Graván, 2007)
  • Formació que utilitza la xarxa com a tecnologia de distribució de la informació. Siga la xarxa oberta (onternet) o la xarxa tancada (intranet).
  • Un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l'ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix internet. Podem treballar de forma sensible en temps i espai perquè podem treballar quan nosaltres vulguem i a més és interactiu perquè pots generar debats amb la resta dels companys, enviar tutories als professors i a més el mestre pot penjar anuncies al tauler per a que els alumnes estiguen el més informats possible. 
  • Permet la distribució i l'accés a col·lectius materials d'aprenentatges sobre un mitjà electrónic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i HTTP per a facilitar l'intercanvi. Nosaltres amb E-learning tenim un servidor on tenim informació i nosaltres podem emprar un navegador i accedir a aquesta informació que tenim en el servidor.
  • Procés d¡ensenyament-aprenentatge mitjançant internet, que esta caracteritzat per una separació física entre el professorat i els estudiants, però amb el predomini de la comunicació tant sincrona com asincona, mitjançant és porta a cap una interacció didàctica continua. L'alumnat passa a ser el centre de formació amb l'ajuda dels docents i d'altres companys.



2. Caractetístiques E-learning.

Les principals característiques del E-learning són:

- Ús de navegadors webs per accedir a la informació. Quan nosaltres busquen qualsevol informació el primer que on hem d'accedir és a un navegador que ens permeta escriure praules claus i accedir a ilimitades informacions sobre el nostre tema.

- Aprenentatge molt recolçat en tutories. La majoria dels alumnes quan no entenen un concepte o una explicació o tenen qualsevol dupte, envien tutories als professors per a comunicarse de forma privada amb el docent i que aquest li resolga el dupte de forma escrita.

- Materials digitals i aprenentatge flexible. Tenim accés a tot tipus de material que ens serveix per e la nostra tasca o activitat i a més és un aprenetage flexible perquè és l'alumne qui decideix quan va a treballar i com. 

- Ús de protocols TCP/IP i HTTP. són els diferents navegadors i cercadors que utilitzem per a buscar informació. Aquestos protocols són essencials per a un bon aprenentatge.

-Aprenentage mitjançant el PC.

- Aprenentatge individual versus aprenentatge col·laboratiu. E-learning et dóna l'opció de que l'alumne a més d'aprenedre de forma individual, aprenga de forma col·lectiva, per exemple quan es crea un blogger per a tota la clase i tots van ampliant-lo d'informació interesant que als demés li pot servir en qualsevol moment.

- Utilització d'eines síncrones (professor parla i nosaltres contestem en el moment, alumne actiu) i asíncrones (el professor parla i nosaltres sols escoltem, alumne pasiu) .  

- Administració dels materials en un servidor web. Com a docents nosaltres podem emprar unes plataformes les quals nosaltres penjem uns materials on els alumnes tenen la possibilitat d'accedir a ell, per ampliar els seus coneixements o per a que l'estudien.

- Conexió professor-alumne separat per expai-temps: els dos subjectes estan separats per espi i temps però és podem comunicar alhora, per exemple quan un professor penja un material i un alumne entra a la plataforma i el veu ja s'estan comunicants, perquè aixó vol dir que l'alumne es té que descarregar el material i llegirse-lo. 

- Multimèdia/hipertextual-hipermedia: els materials que nosaltres podem penjar poden ser vídeos, multimedia d'audio, imatges, ect.


3. Avantatges E-learning

El sistema E-learning té molt avantatges que poden generar un aprenentatge significatiu en l'alumnat. Tindre en compte els següents avantatjos ens ajudaran a concienciar-nos de que cada vegada aquest sistema d'E-learning está més present i és més necessari per a poder treballar de manera més completa. Els avantatges que té e-learning són els següents:
  • Posa a disposició dels alumnes molta informació: si nosaltres necessitem informació sobre qualsevol tema només tindrem que fer click al cercador i escriure el que volem trobar.
  • Facilita l'actualització de la informació i dels continguts: si nosaltres com a professors tenim materials que ens poden servir d'un any per a altre però no estan complets, podem afegir i modificar la informació per a completar el material.
  • Permet la deslocalització del coneixent: l'estudiant pot treballar al seu ritme i pot organitzar-se el temps.
  • Facilita l'autonomia del estudiant: l'estudiant en aquest cas treballa al seu ritme i no fa falta que el docent li diga el que té que fer en tot moment.
  • Propicia una formació Just in Time i Just for Me.L'alumne pot accedir en qualsevol moment i ell mateix pot optar per quina informació és la més adequada per a ell. 
  • Afavoreix una formació multimèdia.
  • Afavoreix la interactivitat en diversos ambits.
  • Estalvia costos i desplaçaments: com a docents ens estalviem els diners que val el fotocopiar el material i a més desplaçar-nos a qualsevol lloc per a fer un treball amb un company, un adequat exemple és el google drive que et permet elaborar un propi treball a distància.
  • Facilita l'ús dels material en diversos cursos.
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa: tenim la possibilitat de formar grups i participar tots en buscar i compartir informació.

4. Inconvenients del E-learning.

Encara que siga una eina molt interessant i important, aquesta també té els seus incovenients enacara que siguen poquets. El inconvenients que té el E-learning són:
  • Més immersió de temps per part del professor: el professor té que planificar. elaborar materials que s'adequen a la classe, respondre a tutories, explicar totes les aplicacions, deixar tots els conceptes clars, etc i axió requereix molt de temps.
  • Mínimes competències tecnologiques per part del professor i de l'alumne: tant el docent com el discent han de saber els conceptes bàsics sobre les TIC, per aconseguir aquest objectiu el docent ha de formar-se per a poder formar a l'alumne. 
  • Habilitats de l'alumnat per a l'aprenentatge autónom.
  • Disminueix la quantitat de la formació si no existeix una ràtio que adeque al professor alumne.
  • Requereix més treball del convecional.
  • Baixa qualitat de molt contiguts i cursos actuals: moltes vegades el que es fa és no canviar els materials i donar els mateixos al curs següent i aixó dificulta el procés d'ensenyament-aprenentatge.

5. Què és el B-learning?

El que volem dir amb el termini B-learning consisteix en un procés docent semipresencial, asto vol dir que en un curs didàctic incluirà tant classes presencials com E-learning. Per a que el concepte estiga clar ací vos deixe més definicions:
  • Combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual (Coaten, 2003)
  • Comunicació de les classes magistrals amb els exercicis , els estudis de cas, jocs  de rols i enregistraments de vídeos i audio justament amb la tutoria i l'assesorament. ( Brodsky, 2003)
  • Qualsevol possible combinació d'un ventall de de misatges per a l'aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes especifics. (Brennan, 2004)
  • Les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d'assumir responsabilitats otorgades pel model presencial i el model tradicional. (Amar, 2007). El que volem dir amb aquesta definició és que el conjunt de les e-eines i les eines tradicionals , el docent ha de tindre competències de les dues i aleshores quan el docent tinga aquesta competència és donaria el B-learning.




6. Aspectes importants d'un sistema B-learning.

-   Cal incloure en l‘aprenentatge les propietats de l’espai virtual, s’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan conectats.

-    La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seva interpretació.

-    Permet adquirir coneixements tecnics funcionals

-   No s’apren en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant forums, xats, etc.

-     Les tutories com a una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància: són una eina prou important

-   Permet la formació de professionals amb competències integrats: sentit crític  i creativitat i coneixemtnde la societat: aquesta barretja ens permetra que el professorat desenvolupe una serie de competencies digital i siga capaç de pode emprar cualsevol tipus d’eina.

A continuació vos deixe un vídeo que explica les diferències entre E-learning i B-learning.



7. Opinió personal

Actualment les TIC s'han difós per tot el món. Aquestes ha generat un gran impacte i a més han sigut aceptades per la societat, la gent cada vegada está més actualitzada amb les noves tecnologies i cada vegada coneix més sobre aquestes degut a que estan presents en el nostre dia a dia. 
Hui en dia qui no té una formació digital correcta i no sap emprar les noves tecnologies esta perdut en el temps i l'espai.
Pense que com a docents hem d'emprar les TIC desde el començament de l'ensenyament. Els xiquets d'infantil ha de tindre un primer contacte i una primera informació sobre elles i han d'utilitzar-les a poc a poc. 

El sistema E-learning és l'últim als centres educatius. L'utilització d'aquesta web 2.0 permet que els alumnes tinguen un procés d'ensenyamen-aprenentatge des de altre punt de vista diferente a fa un anys. En l'escola, s'utilitzen les noves tecnologies per a tot, i pocs són els col·legis que no tenen una própia web per a comunicar als pares i als alumnes les questions més importants que han de saber, 

El E-learning ha canviat a la societat i a la cultura, ja no fa falta tindre a una persona cara a cara per poderte comunicar, ni tampoc cridar-la per sentir la veu i saber d'ella, sinó que existeixen aplicacions que fan que tu pugues veure persones a distàncies i no soles sentes la seua veu sinó també pugues veure-la. 

Per tant en la meua opinió, pense que E-learning és el millor procés d'ensenyament-aprenentatge que pot haber a l'escola hui en dia i que hem avançat positivament en l'àmbit educatiu. És un sistema que ens permet fer moltes activitats variades i ens permet comunicar-nos amb qualsevol persona que forme part del sistema educatiu, tant pare, mares, alumnes, professor, cap directiu, etc.

Ací vos deixe un video sobre E-learning en l'ambit educatiu.



8. bibliografia

http://www.monografias.com/trabajos94/e-learning-escuela-y-universidad/e-learning-escuela-y-universidad.shtml
http://www.creativosenlinea.tucampus.org/
http://www.linkedin.com/company/tu-escuela-interactiva
http://www.ehowenespanol.com/ventajas-desventajas-del-elearning-sobre_170522/
http://www.cfp.us.es/e-learning-definicion-y-caracteristicas


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada