1. PUNT DE PARTIDA
Llei Orgànica d'Educació (LOE 2006) estableix un preàmbul on diu que les tics millora la qualitat i
la eficacia dels sistemes d’educació i formació el que implica major competència
digital del docent i els alumnes. Les TICs milloren la eficàcia i la consciència del
seu coneixement. Té la possibilitat de concertar-se amb altra gent per a
compartir la informació. En altres paraules l'objectiu d'aquesta llei és incloure l’ús de les TIC al sistema educatiu i desenvolupar el concepte de competència digitalque consisteix en disposar d'habilitats com buscar,obtindre, procesar i comunicar informació per a transformar-lo en coneixement.
L'Educació Primària, LOE article 17: hem de ser capaços de saber quina
informació és bona per a nosaltres o quina ens serveix millor. Iniciar-se
en la utilització, per a aprendre, de les tecnologies de la informació i la comunicació
desenvolupant un esperit crític davant els missatges.
El que la LOE ens està dient és que l'escola té que oferir les ferramentes adequades per a que el xiquet aprenga a escollir la informació més adequada i sàpiga diferenciar quins tipus d'informacions ens podem trobar al món de la tecnologia.
Les TIC és una eina que ha d’estar present en tot el sistema educatiu. Les TICs no són una manera de solucionar problemes, els professors han de tindre en compte aquesta idea per poder utilitzar de manera adequada les noves tecnolgies a clase.
El mestre d’aquesta etapa educativa ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes. (Atr. 19 de la LOE).
El mestre d’aquesta etapa educativa ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes. (Atr. 19 de la LOE).
OBJECTIU: MILLORAR LA EFICÀCIA I LA EFICIÈNCIA, ser capaços de generar autonomia
al nostre coneixement. Aquest objectiu és propi del Pla TIC.
El Pla TIC és un projecte del ministeri d’educació en col·laboració amb les conselleries d’educació per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres educatius. A més, forma part de la planificació dels centres. El Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i la
competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els
processos d’ensenyament- aprenentatge. Encara que també contribueix al
desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la
competència per aprendre a aprendre, competència en la comunicació lingüística
i competència social i ciutadana. El que volem dir amb aixó és que, emprar les TIC ens ajuda a desenvolupar altres competències bàsiques del curriculum d' Educació Primàriasense ser conscients, per exemple la competència lingüística la desenvolupem enviant e-mails, fent un bloc, es a dir desenvolupen la expressió oral.
A continuació vos deixe un enllaç on podeu veure un vídeo que explica el Pla TIC i pot deixar més clars els vostres coneixements. En aquest vídeo vos explica com les aules de tercer cicle de Primària i 1º y 2º curs d'ESO aplica el Pla TIC a les aules d'algunes escoles d'Espanya. D'aquesta manera podeu veure la realitat d'alguns dels centres i el treball que requereix emprar el Pla TIC a les escoles, ja que és un treball molt costós. Pla TIC
A continuació vos deixe un enllaç on podeu veure un vídeo que explica el Pla TIC i pot deixar més clars els vostres coneixements. En aquest vídeo vos explica com les aules de tercer cicle de Primària i 1º y 2º curs d'ESO aplica el Pla TIC a les aules d'algunes escoles d'Espanya. D'aquesta manera podeu veure la realitat d'alguns dels centres i el treball que requereix emprar el Pla TIC a les escoles, ja que és un treball molt costós. Pla TIC
2. CARACTERÍSTIQUES BÀSIQUES DEL PLA TIC.
- Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explicita una visió del conjunt de les seues expectatives, metes i objectius pel que fan les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
- Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les característiques positives i negatives del context TIC. S’ha de conèixer l’ús que es fa de les TIC en el centre.
- Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de connectar-se amb l’ especificació de temps, estratègies responsables i indicadors d’avaluació.
- Estar consensuat. Ha de perseguir-se l’opció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa. Si desde el principi contem amb l'ajuda i participació de tots els sectors, les garanties dèxit augmentaran.
- Estar organitzat. La diversitat d’aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d’estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi. Hem de tindre una organització correcta per a que el treball tinga éxit.
3. ELEMENTS QUE COMPOSEN EL PLA TIC
- Objectius generals del pla. Es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits.
- Referits a la comunitat educativa
- Referits a la formació del professorat
- Referits a la gestió del centre
- Referits a la gestió dels recursos.
2. Contextualització del
Pla TIC. Referència als senyals d’identitat del context que influeix en la integració de les TIC en el centre.
També podem anomenar competència a les habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
L’accés i selecció de la informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se. Com hem dit abans tindre una competència digital ben elaborada,es a dir, ser capaç de sercar una informació veure si es bona o no, procesar-la, transformar-la en coneixement i finalment emprar-la.
Per a que quede més clar el concepte de competècia digital, que personalment és molt important entendre-lo per a saber quina és l'utilitat de les TIC, vos pose un enllaç on explica el canvi de l'escola desde el segle XIX on apareix el concepte per primera vegada de sistema escolar fins al segle actual, el segle XXI on apareix el concepte de tractament de la informació i competència digital (TIC). També explica els criteris i principis bàsics que ha de tenir el mestre per a establir les TIC a l'aula, i el que més interesant m'ha paregut és que al final del vídeo l'autor ens explica quines són algunes de les activitats que podem elaborar amb les TIC com per exemple proyectes d'estudi, blocs on els alumnes realitzen el seu propi diari de clase, foros per a intercanviar opinions i conceptes, etc.
Què és la competència digital?
D'altra banda, ací pose un vídeo on explica que són les TIC i que ens proporcionen. M'ha paregut molt interesant perquè explica l'esquema anteriorment exposat en l'imatge. A més, ens explica el paper del docent en les noves tecnologies, es a dir que el professorat ha d'estar ben capacitat per a exposar l'ús de les TIC a l'aula. Espere que vos agrade i que vos deixe més clar el concepte de TIC i la importància en l'Educació Primària.
- Característiques socials, econòmiques i culturals de les famílies i alumnat.
- Trajectòria del centre pel que fa l’ús de les TIC: contextualització. Hem de tindre en conte la contextualització, perquè si mai han emprat les TICs al centre, hi haurà un problema a resoldre per a que aquest centre innove i puga guadir de les noves tecnologies.
- Existència del projectes d’innovació relacionar amb les TIC: projecte de innovació educativa. Com emprar les tics?
- Característiques del professorat
- Descripció general dels recursos disponibles: Quins recursos tics tenim? LA gestió dels recursos és molt important per a emprar les TICs, hem de tindre en compte els recursos dels que disposem i també dels que disposen els propis alumnes.
3. Estratègies per a
l’elaboració, la coordinació i difusió en el centre. És la proposta a la creació d’un equip o comissió de Coordinació TIC del centre.Les seves funcions seran
les de presentar i planificar tares i activitats del Pla TIC. Les tasques
podran ser:
- Tasques d’elaboració, difusió i revisió del plan TIC: comprendre el conjunt de tarees precises per a la elaboració d'aquest document, la seua difunsió al centre i la seua revisió periòdica.
- Tasques organització: coordinar l'ús de l'aula Medusa i altres recursos TIC, controlar i registrar el sofware
- Tasques dinàmiques: promoure i dinamitzar l'ús de les TIC al centre, arreplegar les necessitats de la formació en TIC dels companys i les companyes del centre i promoure la seua participació en les activitats d formació i animar als companys a utilitzar les TIC.
- Un altre tipus de tasques.
4. Organització de
infraestructures i recursos disponibles
- Fer l’inventari dels recursos tecnològics disponibles
- Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa
- Determinar el regim d’us espais i recursos com horaris, resgistre de deutes,nomes d'ús.
5. Tractament de la
informació i competència digital a la programació d’aula. Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponen a la competència
tractament de la informació i competència digital ( CI2).
En aquesta apartat li donem importància a l'atenció a la diversitat i a les NEAE desde el tractament informàtic i competència digital. Hui en dia les noves tecnologies ofereixen importants eines per als xiquets amb NEAE, per tant hem d'estar actualitzats en aquest àmbit perquè podem aprendre molt sobre les aplicacions que hi ha per a aquestos xiquets.
En aquesta apartat li donem importància a l'atenció a la diversitat i a les NEAE desde el tractament informàtic i competència digital. Hui en dia les noves tecnologies ofereixen importants eines per als xiquets amb NEAE, per tant hem d'estar actualitzats en aquest àmbit perquè podem aprendre molt sobre les aplicacions que hi ha per a aquestos xiquets.
4. TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
- ¿Que es la competència?
També podem anomenar competència a les habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
L’accés i selecció de la informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se. Com hem dit abans tindre una competència digital ben elaborada,es a dir, ser capaç de sercar una informació veure si es bona o no, procesar-la, transformar-la en coneixement i finalment emprar-la.
* Competència digital: com vas utilitzant les TIC per al final obtindre coneixent
- Quina finalitat té?
Són un extraordinari instrument d’aprenentatge que
destaca per tres opcions bàsiques.
- Aprendre “sobre” les TIC suposa alfabetitzar a l’alumnat
el seu ús. És el primer pas que hem d'emprar.
- Aprendre “de les” TIC, implica saber aprofitar la
informació que ens donem accés i analitzar-la de forma crítica. Ser conscients de que les TIC ens poden donar molta informació sobre tot tipus de temes.
- Aprendre “amb” les TIC significa saber utilitzar-les com
potent eina d’organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a
aconseguir les nostres fins.Es a dir, aprendre.
5. CONEIXEMENT, DESTRESES I ACTITUTS DE LA COMPETENCIA
DIGITAL
- Coneixement: conceptes.
- Comprensió
de la naturalesa i manera d’operar dels
sistemes tecnològics.
- Coneixement
dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que auest tenen en el mon personal, laboral i social.
- Destreses: saber fer.
- Relacionades
amb l’obtenció d’informar d’aplicacions multimèdia i de les TIC
- Avaluació
i selecció de noves fonts d’informació d’aplicacions multimèdia i de les TIC
- Avaluació
i selecció de noves fonts d’informació i innovacions tecnològics a partir de
les seves utilitat per les tasques específics
- Utilització
bàsica d’editors d’imatge digital, àudio i vídeo.
- Actituds: saber ser i estar.
- Interès per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i
de comunicació i seguir aprenent nous usos i possibilitats
- Valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a
treballar de forma autònoma en grups com instrument de col·laboració i de
desenvolupament de projectes de treball cooperatiu.
- Ús responsable de les TIC actuant prudència i evitant
informació nociva o il·lícita i presa de consciencia de la necessitat de
controlar el temps que es dedica a l’entreteniment amb les TIC així com el seu
possible poder d’addició (ús o abús)
- Actitud positiva
davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font
d’enriqueriment personal i social.
Per a que quede més clar el concepte de competècia digital, que personalment és molt important entendre-lo per a saber quina és l'utilitat de les TIC, vos pose un enllaç on explica el canvi de l'escola desde el segle XIX on apareix el concepte per primera vegada de sistema escolar fins al segle actual, el segle XXI on apareix el concepte de tractament de la informació i competència digital (TIC). També explica els criteris i principis bàsics que ha de tenir el mestre per a establir les TIC a l'aula, i el que més interesant m'ha paregut és que al final del vídeo l'autor ens explica quines són algunes de les activitats que podem elaborar amb les TIC com per exemple proyectes d'estudi, blocs on els alumnes realitzen el seu propi diari de clase, foros per a intercanviar opinions i conceptes, etc.
Què és la competència digital?
D'altra banda, ací pose un vídeo on explica que són les TIC i que ens proporcionen. M'ha paregut molt interesant perquè explica l'esquema anteriorment exposat en l'imatge. A més, ens explica el paper del docent en les noves tecnologies, es a dir que el professorat ha d'estar ben capacitat per a exposar l'ús de les TIC a l'aula. Espere que vos agrade i que vos deixe més clar el concepte de TIC i la importància en l'Educació Primària.
En resum, aquest tema ens ha explicat que són les TIC i quina importància tenen en l'àmbit académic. A més, ens ha explicat quines són les característiques que hi ha que seguir per poder emprar de manera correcta les TIC a l'aula. D'altra banda, també ens explica quin és el paper del professor en aquest àmbit i quins pasos ha de seguir per a que empre de manera correcta l'us de les TIC a l'aula.
Personalment, pense que no és possible entredre moltes coses del nostre entorn sense la intervenció de les TIC, per aixó pense que és necessari dominar-les. Hui en dia són poques les persones que no saben utilitzar les noves tecnologies, però aquestes persones tenen la dificultat de no entendre tot el que està present al nostre món o al nostre entorn. És molt important ensenyar als xiquets l'ús de les noves tecnologies i l'escola ha de ser concient d'aixó. Els centres educatius són els responsables d'aquest ensenyament, per tant han d'afavorir les noves tecnologies igual que les noves tecnologies afavoreixen a l'escola.
Les TIC canvien la manera de treballar, però no sols dels alumnes sinó també la dels professors. A més facilita el treball en equip, l'investigació conjunta, el repartiment de responsabilitats i el més important afavoreix la competència digital, on els alumnes aprenen a ser capaços de seleccionar informació adequada, procesar-la i emprar-la, de la mateixa manera que també desenvolupen la competència d'aprendre a aprendre perquè al mateix temps que estàn desenvolupant la competència digital estan aprenent d'ells mateixos.
http://donpalabras.wikispaces.com/II.%09TECNOLOG%C3%8DAS+DE+LA+INFORMACI%C3%93N+Y+LA+COMUNICACI%C3%93N+(TIC) |
BIBLIOGRAFIA:
Julio Barrosco Osuna. Julio Cabero Almenara. Nuevos escenarios digitales. Ed.Pirámide.
http://formacionprofesorado.educacion.es/index.php/es/competencia-digital
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/112/cd/m7/las_tic_en_el_aula_profesoras_y_profesores.html
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina